Interview PR-coördinator Jan Willem Hendriksen

Jan-Willem HendriksenSinds 1990 is Jan-Willem Hendriksen actief lid van Sempre Sereno. Met nadruk op actief! Want tot op de dag van vandaag is hij onder andere de energieke voorzitter van de PR-commissie. Binnen de vereniging kent iedereen hem als JéWé. We spraken hem over zijn rol als PR-coördinator.

Wat doet een PR-voorzitter?
“Vanaf 2002/2003 draag ik mijn steentje bij aan het promoten van onze jaarlijkse voorstelling. Dus nu zo’n jaar of zestien. Mijn rol is vooral: delegeren, delegeren en delegeren! Zorgen dat alles loopt en blijft lopen. De controle houden dat de deadlines worden gehaald en dus hier en daar bijspringen en ondersteunen. Ik zit ook in het productieteam. Daar bekijken het artistieke team en alle voorzitters van de commissies wat de voortgang van de musical is. Oftewel: waar nog uitdagingen zijn te tackelen of waar samenwerking tussen commissies kan worden gestimuleerd.”

Is het nog steeds leuk?
“JA! Ik ben ontzettend trots op mijn PR-cluppie. Het zijn een stelletje creatievelingen op allerlei vlakken (schrijven, controleren, ontwerpen, filmen, monteren, etc). Het feit dat dit talent zo aanwezig is in de ploeg maakt het een stuk makkelijker. Dit had je serieus nooit zo extern allemaal kunnen regelen. Ondanks dat Floor naar de kledingcommissie is vertrokken, is het eigenlijk voor het eerst dat de PR-commissie een jaar ongewijzigd is gebleven. Ik spreek hierbij dan ook de hoop uit dat iedereen ook volgend jaar blijft.”

Hoe brengt de PR de musical Shrek onder de aandacht?
“Hahaha… heb je even? Natuurlijk schrijven we persberichten in de hoop dat we in de lokale en regionale bladen komen, o.a. de Hoog en Laag, De Stad Wageningen en De Gelderlander. Vanaf 1 maart gaat de kaartverkoop van start en dan is het belangrijk dat iedereen weet hoe ze aan kaartjes kunnen komen. De laatste jaren hebben we regelmatig artikelen gehad in print (in de huis aan huis bladen) maar ook digitaal op websites van de kranten.

Naast persberichten zijn we vorig jaar voor het eerst te gast geweest bij Omroep Gelderland. Hopelijk gaat dat dit jaar ook weer lukken. En de traditie is dat we een half uur zendtijd mogen vullen bij Omroep Wageningen. En zij plaatsen ons ook op de kabelkrant. Voor onze trouwe achterban hebben wij circa vier keer per seizoen een nieuwsbrief.  Aanmelden kan op de homepage van onze website (www.sempresereno.nl) en dan krijg je het nieuws automatisch in je e-mailboxje! Check voor de zekerheid wel even je spam mailbox, want het kan voorkomen dat….:-)

Tenslotte zijn wij nog super actief op social media (Facebook, Twitter en Instagram). Verder promoten wij de voorstelling met drukwerk: een eigen ontworpen poster en duizenden flyers. We werken ook steeds meer met filmpjes: een heuse trailer, vlogs en teasers. Eind januari hebben we op een zaterdag echt een hele berg filmmateriaal geschoten, dus dat moet goed komen. Dan is er nog het programmaboekje: zowel in digitale vorm (op schermen in de hal van het theater) als een gedrukt exemplaar. Altijd leuk om na de voorstelling iets in handen te hebben als aandenken. Terug van weggeweest is de A0-poster. Naast de vitrine van theater de Junushoff pogen we wij ze dit jaar ook weer langs de auto buitenring van Wageningen geplaatst te krijgen. Wat niet elk jaar lukt, maar wel hoog op ons lijstje staat, is natuurlijk een vette banner in de Hoogstraat.”

Wat doen jullie verder om de voorstellingen te promoten vanuit de PR?
“We staan sowieso elk jaar op de Wageningse braderie (de eerste vrijdag na 5 mei). We staan op de Algemene Introductiedagen (AID) van de Universiteit van Wageningen. We organiseren een tentoonstelling over onze voorstelling in de bibliotheek. Rondom de voorstelling maken we in samenwerking met scholengemeenschap Pantarijn een kunstexpositie, die elk jaar te zien is rondom de voorstelling in theater Junushoff”.

Sempre wordt door vele sponsoren, stichtingen en organisaties (zoals de gemeente Wageningen, café Loburg en de activiteitencommissie van de Wageningse universiteit) gesteund. Maar er komt ook een sponsor jubileum aan?
“Al tien jaar hebben wij een samenwerking met restaurant ‘Buurman en Buurman’ en restaurant ‘Sa Lolla’. We bieden een vast arrangement aan in combinatie met de voorstelling. Ga dus vooral lekker een hapje eten voor de voorstelling. Dan ontloop je ook nog de files!

Niet vergeten: we hebben ook een club van 50! Mensen die Sempre Sereno een warm hart toedragen en ons financieel elk jaar ondersteunen. Overigens kan iedereen toetreden tot onze trouwe fans. Check deze link als je lid wil worden van onze fanclub. Steun ons en je mag één maand eerder al je ticket bestellen voor onze nieuwste voorstelling.”

Hoorde ik nu dat je het PR-stokje gaat overdragen?
“Inderdaad: Imie had dit jaar het stokje al willen overnemen maar kreeg de kans een half jaar stage down-under te lopen. Ze draait vanaf een afstand overigens wel prima mee hoor (waarvoor onze grote dank). We kunnen allemaal niet wachten tot ze terug is. Ik zou tot 1 mei de PR coördinatie op mij nemen, maar bij nader inzien is 1 juli (na de voorstelling) misschien wel een betere datum om het stokje over te dragen. Overigens absoluut niet omdat ik het niet meer leuk vindt. Maar ik vind het gewoon heel goed als er nieuw bloed aan het stuur komt. En ik blijf ook gewoon beschikbaar voor de PR hoor. En dus kijk ik uit naar dat ik gedelegeerd krijg in plaats van dat ik zelf delegeer!”

Dan is jouw huis ook voor het laatst het centrum van de kaartverkoop?
We waren dit jaar al druk bezig om een iets moderner kaartverkoop systeem aan te schaffen (waarbij je ook met iDEAL meteen je kaartjes kan afrekenen). Vanuit landelijke wetgeving op het gebied van privacy moeten we vanaf volgend seizoen ook wisselen van systeem. Dat heeft overigens nog wel wat voeten in de aarde, want elk ander nieuw systeem heeft zo z’n plussen en minnen. Dit jaar mogen we nog één keer gebruik maken van ons huidige systeem ‘ga je mee uit’. Overigens is ons huidige systeem door één van onze oud-leden (Bart Stroeken) ontwikkeld. En vanaf 1 maart gaat de kaartverkoop dus weer van start. Ik heb mijn mailbox opgeschoond en mijn zolder weer vrijgemaakt… dus laat het feest van de kaartverkoop maar beginnen!

Waarom moeten mensen naar Shrek komen kijken?
Sempre Sereno staat altijd garant voor een avondje vermaak. Zeker met Shrek: een leuk vrolijk stuk met een topcast. En alles gebeurd met zoveel energie: of je nu een grote of een kleine rol hebt…het spettert! Ik draai al heel wat jaren mee met Sempre Sereno, maar dit is volgens mij voor het eerst dat wij een heuse familievoorstelling (voor jong én oud) maken. Dat is zo anders en ontzettend leuk. Het is ontsnappen maar vraagt tegelijkertijd ook een heleboel werk. Ik heb er zelf gewoon heel veel zin in en ben zeer benieuwd hoe ons publiek erop gaat reageren. Zeker als er veel kids in de zaal zitten: dat moet een feestje worden.

Kom je kijken?
Musicalvereniging Sempre Sereno speelt op woensdagavond 23 mei (20.00h), donderdagavond 24 mei (20.00h), vrijdagavond 25 mei (20.00h), zaterdagmiddag 26 mei (14.00h) en zaterdagavond 26 mei (19.00h) de (familie)musical Shrek in theater Junushoff te Wageningen. De kaartverkoop start op 1 maart 2018 (uitgezonderd voor donateurs, die  mogen vanaf 1 februari 2018 al kaarten bestellen). De tarieven voor deze familiemusical zijn 10 euro voor kinderen (<12j), 15 euro voor studenten en 20 euro voor volwassen. Volg ons voor meer informatie op onze site, facebook, twitter en instagram!

Auteur: admin

Deel dit bericht op