Even voorstellen: Sam Janssen

Sempre Sereno is inmiddels een paar weken gestart met de repetities van een bijzondere seizoen: naast de beloofde musical ‘Our House’ (mei 2021) brengen we binnenkort een compleet nieuwe muzikale voorstelling: ´Schemer´ (januari 2021). Hiertoe starten wij dit seizoen met een deels vernieuwd artistiek team. Onze vertrouwde muzikaal leider Richard Fitzhugh zal voor komende productie worden versterkt door Samantha Janssen (regisseur) en Paul Francken (assistent regisseur). Als eerste geven wij het woord aan onze nieuwe regisseur.  Niet in de laatste plek omdat ze voor komende productie eigenhandig een nieuw script schreef!

Wat is voor jou de grootste uitdaging? Nieuwe club? Zelf het script schrijven? Een half jaar om alles in elkaar te zetten?
Dat script is minder een uitdaging omdat ik zelf wel vaker stukken schrijf.  De uitdaging dit seizoen is eigenlijk de 1,5 meter vanwege corona. Ik ben van huis uit een fysiek theatermaker. Dus hou ik ervan dat mensen op elkaar klimmen en aan elkaar plakken. Dus echt heel dicht bij elkaar zijn. Dat gaat op dit moment niet. En dus heb ik een script moeten ontwerpen op de 1,5 meter afstand. Met vallen en opstaan lijkt dat, denk ik, te gaan lukken. Maar het is zonder twijfel de allergrootste uitdaging.

En hoe zijn wij (Sempre Sereno) als groep? Ook uitdagend?
Leuk om met iedereen kennis te maken! De eerste weken merk je dat mensen nog heel goed opletten. Kwestie volgens mij van vreemde ogen dwingen. Iedereen is nu nog heel lief en beleefd. Er zal een moment komen dat ik moet roepen ‘en nu allemaal even jullie koppen houden!. Daar zijn we nog niet beland, maar dat gaat er vast en zeker wel komen. 

We hebben afgelopen Amateur Musical Awards (AMA’s) een stukje van jouw vorige musicalproductie ‘Nine’ mogen zien. Super indrukwekkend! Kun je daar wat meer over vertellen?
Ik denk dat elk product dat ik maak op dat moment het beste is wat ik kán maken. Dat geldt ook voor deze productie (Schemer) is met 1,5 meter afstand het beste wat ik kan maken. Nine was misschien wel een bijzonder en moeilijk stuk. Dat heb ik bij het regisseren ook zeker gemerkt. Maar toch…. het was bovenal een opvallende keuze. Ik denk oprecht dat we niet de beste productie waren maar dat het vooral verfrissend was. Tot aan de AMA’s was er overigens twijfel bij de groep: “is het nou goed wat we hebben gedaan?” Pas toen de nominaties bekend waren kwam het besef dat het misschien wel heel bijzonder was.

Gaat Sempre Sereno dat niveau van ‘Nine’ ook halen?
Het leuke aan Sempre is dat het een club is die in z’n geschiedenis de meer edgy stukken altijd heeft aangedurfd. Ik heb bijvoorbeeld lang geleden (toen ik nog eens zelf op de toneelschool zat) de ‘Rocky Horror Picture Show’ van Sempre gezien. Dat is toch echt geen gemakkelijk stuk. Sempre heeft dus altijd de ballen gehad voor een iets meer artistieke titel te kiezen. Dus dat zou wel heel leuk zijn om in de toekomst met Sempre te doen.

Wij hebben ook zelf prachtige herinneringen aan de complexere en artistieke stukken zoals ‘The Wild Party’ en ‘Parade’. Dus kom maar op!
Er zijn voorbeelden genoeg van verenigingen en stichtingen die de prachtigste artistieke producties op de planken hebben gezet maar die financieel echt problematisch waren voor de vereniging of stichting. Met een meer mainstream titel als ‘Legally blonde’ krijg je nou eenmaal meer konten in de stoelen. Dat is een feit. En wat heel belangrijk hierin is, net zoals bij ‘Nine’ het geval was, dat er een bestuur achter je gaat staan. Een bestuur dat zegt “we gaan dit gewoon doen. Dat geeft een creatief team echt heel veel vertrouwen. En het fijne van Sempre is dat deze vereniging allang heeft bewezen ook de minder reguliere titels te durven programmeren. Neem bijvoorbeeld jullie vorige productie: ‘Side Show’. Dat was een nieuwe titel waar niemand van wist wat ze konden verwachten.

Je werkt nu aan de voorstelling ‘Schemer’ met ons. Wat kan het publiek verwachten?
Het is een klassiek verhaal van A tot Z. We hebben niet gekozen voor een concertante maar een echt verhaal met een kop en een staart. Voor een concertversie moet je een koor choreograaf benaderen, ik ben meer de klassieke regisseur die een verhaal wil vertellen. Het is een klein verhaal over echte, soms grote, problemen zoals vergeetachtigheid/alzheimer en familietaferelen. Ik hoop dat we een sfeervolle voorstelling kunnen neerzetten die een kern raakt van hoe het is om bij elkaar te zijn als familie. Maar ook hoe het is om dat contact te verliezen. Dat hoop ik met Sempre Sereno neer te kunnen zetten.

En of de 1,5 meter-voorstelling nog niet genoeg uitdaging was, hebben we je ook gevraagd iedereen een plekje in de show van 1.5 uur te geven. Hoe ga je hiermee om?
Wat natuurlijk makkelijk aan deze show is dat ik zelf schrijf. Een stuk waar je de rechten van koopt mag je simpelweg niets aan veranderen. Zijn er vijf hoofdrollen dan heb je vijf hoofdrollen. Ik kan nu iedereen een beetje tekst geven. Echter … het nadeel is dat we het risico lopen daardoor in te boeten op het verhaal. Je wilt oprecht iedereen bedienen maar er moet wel balans blijven voor de kijkers. De rode draad mag natuurlijk niet uit het oog worden verloren. De lakmoesproef komt bij het  doorlopen: sommige teksten zullen moeten sneuvelen ten bate van het verhaal.

Is ‘schemer’ aan te bevelen voor jong en oud?
Zeker!: De show is voor iedereen.  Er zijn genoeg maffigheden dat het geschikt is voor het jonge publiek, maar het zal begrepen worden door het iets oudere publiek. Kids gaan zich zeker niet vervelen maar zullen hooguit niet de gehele boodschap meekrijgen. Als kind heb ik zelf veel stukken gezien die ik pas veel later begreep, en daar was ook helemaal niks mis mee. Hoe mooi is het om jongeren al iets te laten zien wat ze nu nog niet helemaal begrijpen? Een prachtige levensfilosofie.

Houd www.sempresereno.nl in de gaten voor meer informatie over de speeldata en kaartverkoop!

Auteur: admin

Deel dit bericht op