Muzikaal leider Richard FitzHugh: “Our House is een musical met een prachtig verhaal”

Richard FitzHugh is sinds 2012 (Urinetown) de muzikaal leider van Sempre Sereno. Hij is onder andere elk jaar verantwoordelijk voor alle arrangementen van koor, solisten en orkest. En met veel liefde en geduld studeert hij deze met ons in. Gedurende de uitvoeringen is hij onze steun en toeverlaat als hij ‘multitaskent’ orkest, koor en solisten dirigeert. Met recht heeft hij inmiddels de eretitel ‘de papa van Sempre’. De hoogste tijd voor een interview. 

Wij kennen je als de man met een oneindig grote liefde voor muziek. Toch heb je eerst wiskunde en pas daarna muziek gestudeerd. Hoe kwam dat zo?
Ik heb als kind heel lang gedacht: ik ga wiskunde studeren. Tot ik op de middelbare school een heel inspirerende muziekdocent kreeg. Toen dacht ik: misschien vind ik dit nog wel veel leuker. Je kunt je vast voorstellen hoe mijn ouders toen reageerden. Van het kind dat van jongs af aan wiskunde wilde studeren (met een gegarandeerd goed baanperspectief) werd ik opeens de puber die componist wilde worden. Uiteindelijk heb ik een prachtige deal met mijn ouders gesloten: na mijn succesvolle studie wiskunde aan de universiteit zou ik, als de liefde voor muziek er na 3 jaar nog steeds zou zijn, muziek mogen studeren. Achteraf denk ik dat mijn ouders dachten dat ik na drie succesvolle jaren wiskunde wel weer tot bezinning zou komen wat betreft mijn liefde voor muziek. De werkelijkheid was dat ik gedurende mijn studie wiskunde vooral muziek heb gemaakt. En die liefde voor muziek is inderdaad nooit meer weggegaan.

En die liefde voor muziek is breed. Welke muzikale projecten doe je zoal?
Ik werk met een 50+ pop-en-musical koor (New Sound). Ik heb een theaterzanggroep (Prestige). Ik werk regelmatig samen met een theatergroep in Den Haag (Spot). Ik maak tussendoor arrangementen voor eenmalige projecten (Duivelseiland). Ik heb net de musical Rent gedaan in Arnhem (Theater De Leeuw producties). Ik heb geschreven voor een kinderkoor en voor een Frans koor. En natuurlijk voor het 8e jaar nu muzikaal leider van Sempre Sereno. Ik heb genoeg te doen.

Is zo’n muzikaal leven privé ook nog een beetje leuk te houden?
Ik heb mijn vrouw via de muziek ontmoet. Om precies te zijn: ze zat in het ensemble van de musical Moulin Rouge. Een musical die natuurlijk gaat over de liefde. Dus hoe romantisch wil je het hebben? Mijn vrouw heeft daarna heel lang gezongen bij theaterzanggroep Prestige. Dat waren prachtige jaren. Samen muzikaal bezig zijn is tegenwoordig met de komst van onze zoon ingewikkelder. Maar onze gezamenlijke liefde voor muziek blijft. Naast mijn vrouw is namelijk mijn zoon ook hartstikke muzikaal. Hij komt af en toe naar mijn repetities. En ik mis natuurlijk geen van zijn muzikale optredens. Al met al een super muzikaal huishouden dus. 

En is het muzikale Sempre Sereno na acht jaar ook nog een uitdaging?
Absoluut! Ieder jaar heb je bij Sempre Sereno een paar nieuwe mensen met nieuwe talenten. Dat betekent ook elk jaar weer puzzelen wie waar op z’n plek zit (ensemble, hoofdrollen, bijrollen). En daar komt bij dat we elk jaar een musical spelen in een compleet ander genre. De zoekcommissie en het creatieve team doet elk jaar zeer zijn best een musical uit te zoeken met een uitdaging die wij nog nooit zijn aangegaan. Het laatste wat wij willen is onszelf herhalen. Ontwikkeling en uitdaging staat daarbij echt voorop. Het ene jaar is het meer een pop-musical (Our House) het andere jaar een familieproductie (Shrek). En zo kan het heel goed dat we van een echte dansmusical het volgende jaar kiezen voor een echte klassieke musical met veel koorwerk. 

Door die afwisselende stukken heb je wel elk jaar een uitdaging met het orkest.
Klopt. Het nadeel van elk jaar een totaal ander type musical doen is dat je ook elk jaar een totaal ander type orkest nodig hebt. Vooral in de bezetting loopt het sterk uiteen: soms 8 muzikanten en soms 30 muzikanten. Dan heb je jaren als strijkers (1e en 2e viool, alt-viool etc.) fantastisch de basis van een mooie productie gelegd, zijn er het jaar daarop opeens geen strijkers meer nodig. En datzelfde geldt bijvoorbeeld voor slagwerk. Die mensen laten we natuurlijk niet één jaar aan de zijkant zitten. Zover mogelijk schrijf ik heel graag extra partijen erbij. En eerlijk is eerlijk: ik hou ook gewoon van grote orkesten. Dat kan ik echt niet ontkennen…:-)

Heb je nog dromen voor Sempre Sereno?
Ach, ik ben nog maar acht jaar bezig met de club. Er zijn echt nog een hele hoop andere prachtige musicals. Meer dan genoeg uitdaging dus. Het werken aan een stevig en stabiel ensemble is natuurlijk nooit af, al lukt het jaar in jaar uit verder door te groeien, ondanks dat er jaarlijks nieuwe leden bij komen. Ik ben er namelijk echt serieus van overtuigd dat de meeste shows vallen of staan met een stevig en goed klinkend ensemble. Zelf in de professionele wereld wordt dat onderschat. Ik ben heel trots op alle ensembles waar ik mee werk, en zeker ook die van Sempre Sereno. 

Wat is er zo leuk aan onze huidige productie ‘Our House’?
Ten eerste heeft deze musical echt een prachtig verhaal. De meeste jukebox musicals (musical die het repertoire gebruiken van één artiest of groep) leunen zwaar op het idee dat het publiek de bekende nummers willen horen. Our House is echt anders! Het verhaal staat voorop en de muziek is compleet toepasselijk en werkt versterkend voor het verhaal. En deze Madness muziek is verrassend uitdagend voor poprepertoire. Er zitten veel onverwachte momenten en wendingen in waardoor je als luisteraar alert blijft. Zeker komen kijken!

Kaartverkoop Our House
Benieuwd geworden naar de Madness Musical ‘Our House’? De show is van 3 tot en met 6 juni 2020 te bewonderen in Theater Junushoff in Wageningen. Kaarten zijn te koop via www.sempresereno.nl/ourhouse.

Auteur: admin

Deel dit bericht op