Schemer: een parel van een jubileumvoorstelling

Musicalvereniging Sempre Sereno bestaat 65 jaar. En wie jarig is, trakteert. De eerste tractie van dit seizoen is de musical `Schemer´ op 3 en 4 september 2021 in theater Junushoff te Wageningen. Een tijdens corona zelf geschreven en ingestudeerde musical met repertoire uit hun eigen roemruchte verleden. Aangevuld met nieuwe moderne musicalnummers. Een musical met een lach, maar ook een traan. Tijdens hun derde doorloop mag ik als een koppig publiek de voorstelling, die grofweg in de steigers staat, alvast zien. Ik ga natuurlijk niks groots verklappen in deze recensie: jullie moeten allemaal deze voorstelling vooral zelf gaan zien. Maar wat ik wel weet, is dat met deze parel van een voorstelling Sempre Sereno zijn visitekaartje op alle vlakken weer afgeeft. Een absolute aanrader voor theaterliefhebbers. Een nu al gedenkwaardige en niet te missen jubileumvoorstelling.

Sempre Sereno is de oudste musicalvereniging van Nederland. Nog voor mijn geboorte, ik ben nu 48 jaar, brachten zij al musicals op de planken. Met recht grijpt deze club als start van hun jubileum terug op eerder uitgevoerd werk. En hun keuze daarin was reuze! Wat heeft Sempre Sereno in de afgelopen tientallen jaren immers niet opgevoerd? Denkt u hierbij aan populaire titels als Evita, Chicago, Shrek en The Rocky Horror Picture Show.  Maar ook minder bekend werk als Parade en Pippin stonden ooit op het programma bij deze vereniging. Het is echt een traktatie en feest der herkenning om liederen, teksten, decors, rekwisieten en kleding uit deze shows opgepoetst opnieuw langs te zien komen. Een musicalfan kan bij deze selectie al z’n hart ophalen.  Helemaal omdat deze schatkamer in de voorstelling is uitgebreid met nieuw nog niet eerder in Nederland opgevoerd musical repertoire zoals composities uit The Greatest Showman, Mary Poppins returns en Aladdin.

Het risico van een dergelijke jukebox musical is dat het verhaal snel ondergeschikt kan zijn aan het opvoeren van de grote hits. Dat is echter geenszins het geval. Regisseur en schrijver Samantha Janssen heeft in samenwerking met muzikaal leider Richard Fitzhugh hier zonder twijfel streng op toegezien. Nummers zijn alleen in het verhaal opgenomen als ze bijdragen aan de vertelling. Muziekstukken kloppen in het verhaal qua plek en sfeer. Dat verhaal is geen niemendalletje. Een hoofdpersoon met eerste tekenen van dementie. En de strijd van deze hoofdpersoon tussen zijn gekozen familie (zijn musicalclub) en zijn echte familie (zijn dochter Jip). Thema´s die de show diepgang, geloofwaardigheid en hedendaags voorkomen geven.  Maar ook thema’s die zijn gebaseerd op de input van de leden zelf.  Dat maakt de show zeker niet autobiografisch, maar je voelt aan alles dat de losse elementen stuk voor stuk berusten op echte levens. Als kijker word je letterlijk en figuurlijk dit kleurrijke verhaal ingezogen.

Omdat het verhaal overduidelijk leidend is, betekent dat voor de kleine cast dat er heel hard moet worden gewerkt. Bijna volcontinu is iedereen aanwezig op het toneel. Iedere speler speelt 3 of 4 verschillende rollen. Maar dat is nu precies waar Sempre Sereno al jaren zo ongelofelijk goed is: samenwerken. Een genot om als publiek te zien. Je voelt dat hier een groep de productie draagt. Een echte ensemble productie. Een groep die ook haarscherp de grens weet te bewaken tussen een lach en een traan. Nergens wordt de show onnodig zwaar of dramatisch. Nergens schiet de show in platvloers feestgedruis uit de bocht. In ruim vijf kwartier wordt hier volcontinu een oprecht verhaal verteld waarbij muziek, dans en spel de belangrijkste steunpilaren in de verteltechniek zijn.

Het doorzettingsvermogen van deze groep is ook de enige reden dat deze productie nu wordt uitgevoerd. Eigenlijk stond de musical “Our House” op het programma. Sterker nog: die was zo goed als af. Maar bij het uitbreken van de corona pandemie kon de vereniging niet anders dan deze plannen in de ijskast zetten. Je kunt immers geen swingmusical met dans repeteren als je op 1.5 meter van elkaar moet blijven. Tijdens de pandemie is deze corona proof musical geschreven en zo goed en zo kwaad als dat ging in delen ingestudeerd. In juni werd duidelijk dat er én weer gezongen mocht worden én theaters weer op 1.5 meter gevuld mochten worden. Met gebundelde krachten is vervolgens de gehele zomer door gerepeteerd om bij de start van het nieuwe jubileumseizoen het resultaat van noeste arbeid aan publiek te tonen. 

De daadwerkelijke uitvoering op 3 en 4 september in theater Junushoff zal met decor, licht en geluidsversterking nog tien slagen beter zijn dan de versie die ik aanschouw in een gymzaal met Tl-verlichting. Maar als die versie mij al tot het bot ontroerende en mij deed genieten, snapt u dat ik tenslotte een ieder op het hart druk vooral een kaartje te bemachtigen. U bent via de website maar een paar muisklikken verwijderd van een ticket. Want wie deze opvoering mist, die mist ook echt wat!

Daniël Wolters

Auteur: admin

Deel dit bericht op